
از آنجایی که شریان حیاتی یک سازمان مخصوصاً سازمان های بزرگ که به ارائه خدمات مشغول نیز می باشند، نیروی انسانی آن است. لذا پرداختن و معرفی پرسنل آن جهت بهتر شناساندن سازمان مخصوصاً هتل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در این مقاله ما سعی برآن داریم که مشاغل موجود در هتل که به حفظ و پویایی صنعت هتلداری کمک بسزایی می کند را خدمتتون معرفی نماییم.
” برای بهتر دیده شده مطالب ما را با دیگران به اشتراک بگذارید”

The interaction of the staff. Hotel or restaurant manager and his staff in kitchen. interacting to head chef in commercial kitchen
سرمیزبان Head Waiter:
واحد پذیرایی که دومین واحد درآمدزای اصلی پس از واحد اقامتی در هتل می باشد که دارای مشاغل مختلفی نیز می باشد که مهم ترین آن پس از سرپرست، سرمیزبان است. سرمیزبان به فردی که مسئولیت دریافت سفارش غذا از میهمان را دارد و همچنین نظارت بر روند کار پرسنل سالن واحد رستوران، تالار و کافی شاپ و کلاب شبانه هتل را نیز برعهده دارد.
انواع سرمیزبان در هتل شامل:
-
سرمیزبان رستوران Restaurant Head Waiter
-
سرمیزبان تالار Banqueted Head Waiter
-
سرمیزبان کافی شاپ Coffee Shop Head Waiter
-
سرمیزبان کلاب شبانه Night Club Head Waiter

دیگر وظایف سر میزبان می تواند:
- دریافت سفارش روزانه غذا از میهمانان در سالن پذیرایی (رستوران، تالار، کافی شاپ و کلاب شبانه) هتل؛
- نظارت بر نحوه ی سرویس دهی با کیفیت توسط میزبان و کمک میزبان برای میهمانان در سالن پذیرایی در هتل؛
- انجام فرآیند رزرو میز و صندلی به تعداد نفرات به درخواست میهمان در سالن پذیرایی در هتل؛
- کمک به سرپرست در امر مدیریت واحد پذیرایی مورد نظر در هتل ؛
- ایجاد امنیت و آرامش در فضای سالن پذیرایی با کمک پرسنل حراست در هتل؛
- هوشیار بودن نسبت به اتفاقات پیرامون در هتل؛
- آموزش پرسنل تازه کار سالن پذیرایی در هتل؛
- همکاری مداوم با سایر واحدهای موجود (شامل: خانه داری، خدمات میهمان، لباسشویی، فرانت آفیس و غیره) جهت فروش اتاق ها و خدمات در هتل؛

خصوصایت اصلی سر میزبان شامل:
- برخوردار بودن از سلامتی کامل جسمی، روحی و روانی در طول انجام وظایف خود
- تیزبین بودن پرسنل واحد پذیرایی مخصوصاً سرمیزبان و میزبان که در برخورد مستقیم چهره به چهره با کلیه میهمانان حاضر در سالن پذیرایی در طول ساعات کاری؛
- مسلط بودن کامل به نحوه ی پخت غذاهای موجود در منو؛
- حفظ ظاهر آراسته و تمیز بودن لباس فرم، استفاده از خوشبو کننده مناسب در طول ساعات کاری خود؛
- با حوصله بودن و برخوردار بودن از دانش عمومی در هنگام پاسخگویی به سؤالات پرسنل سالن پذیرایی توسط سرمیزبان؛
- داشتن حفظ آرامش روحی و روانی و توانایی تصمیم گیری مناسب در تحلیل مشکلات و بهبود شرایط سخت کاری؛
- برخوردار بودن از وجدان کاری و علاقه مندی به کار در طول زمان کاری؛
- داشتن اطلاعات عمومی قوی در هنگام پاسخگویی به سؤالات متعدد پرسنل در سالن پذیرایی؛
- برخوردار بودن از قدرت تصمیمگیری در هنگام انجام دادن وظایف خود؛

برایمان بنویسید که شما چه خصوصیات و شرایطی را درباره سرمیزبان لازم و ضروری می دانید؟
صادق ثقفی اصل
کارشناس ارشد برنامه ریزی جغرافیای روستایی/کالبدی فضایی
دانش آموخته دانشگاه دولتی خوارزمی البرز
فعال صنعت گردشگری و هتلداری
مدرس مدیریت هتلداری، مدیریت گردشگری