

از آنجایی که شریان حیاتی یک سازمان مخصوصاً سازمان های بزرگ که به ارائه خدمات مشغول نیز می باشند، نیروی انسانی آن است. لذا پرداختن و معرفی پرسنل آن جهت بهتر شناساندن سازمان مخصوصاً هتل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در این مقاله ما سعی برآن داریم که مشاغل موجود در هتل که به حفظ و پویایی صنعت هتلداری کمک بسزایی می کند را خدمتتون معرفی نماییم.
” برای بهتر دیده شده مطالب ما را با دیگران به اشتراک بگذارید”

پذیرشگر Receptionist:
بی شک یکی از مهم ترین مشاغل در واحد اقامتی هتل، رده شغلی خانه داری است. زیرا ارتباط مستقیم با فراهم نمودن رفاه، آسایش و راحتی مهمانان در هنگام اقامت آنان در هتل را داراست. از آنجایی که پرسنل خانه دار دارای وظیفه سنگین نظافت و آماده سازی اتاق برای دو گروه مهمانان مقیم و مهمانان جدیدالورود نیز می باشند لذا مهمترین ویژگی پرسنل خانه دار شامل برخوردار بودن از توان جسمانی و ذهنی بسیار خوب است. همچنین پرسنل خانه دار می بایست افرادی خوش رو، خوش اخلاق و امانت داران باشند تا حضور آنان در مهمانان مقیم هتل احساس امنیت و آرامش ایجاد گردد.
انواع پذیرشگر در هتل شامل:
-
پذیرشگر ارشد Master receptionist:
بعد از سرپرست فرانت آفیس، این شخص در نبود وی مسئولیت مدیریت، هدایت و نظارت بر روند فعالیت ها علاوه بر انجام فعالیت پذیرش مهمان را بر عهده دارد. پذیرشگر ارشد معمولاً شب کار می باشد. در بعضی از هتل ها پذیرشگر ارشد با نام حسابدار شب یا Night Editor شناخته می شود.
-
پذیرشگر Receptionist:
فردی که انجام عملیات ثبت نام حضوری مهمان تا تحویل کلید اتاق بر عهده اوست. در بعضی مواقع مهمان خود قادر به انجام تکمیل فرم ثبت نام Register Form نمی باشد پذیرشگر وظیفه دارد با صبر و حوصله مشخصات را از مهمان پرسیده و نسبت به تکمیل فرم ثبت نام مهمان اقدام نماید.

دیگر وظایف پذیرشگران می تواند:
- انجام فرآیند ثبت نام و گرفتن اتاق برای مهمان به صورت حضوری در هتل؛
- ارائه گزارشات اتاق های تخلیه شده جهت نظافت به واحد خانه داری با استفاده از لیست خروجی در هتل؛
- ارائه گزارشات اتاق های دارای خرابی با استفاده از فرم گزارش خرابی مهمان به واحد فنی و مهندسی در هتل؛
- رزرو اتاق برای مهمان به صورت تلفنی در هتل های کوچک؛
- رعایت حفظ امنیت و آرامش در طول ساعت کاری خود در هتل؛
- هوشیار بودن نسبت به اتفاقات پیرامون در هتل؛
- گزارش موارد مشکوک، خاص به سرپرست و مدیر فرانت آفیس که وجود آن می تواند سلب رفاه، آسایش مهمان در هتل گردد؛
- همکاری مداوم با سایر واحدهای موجود (شامل: خانه داری، خدمات میهمان، لباسشویی، غذا و نوشیدنی و غیره) جهت فروش اتاق ها و خدمات در هتل؛

خصوصایت اصلی پذیرشگران شامل:
- برخوردار بودن کلیه پرسنل واحد فرانت آفیس از سلامتی کامل جسمی، روحی و روانی در طول انجام وظایف خود
- تیزبین بودن پرسنل واحد فرانت آفیس مخصوصاً متصدی پذیرش که در برخورد مستقیم چهره به چهره با کلیه مهمانان مقیم هتل در طول ساعات کاری؛
- مسلط بودن کامل حداقل به یک زبان خارجی (ترجیحاً زبان انگلیسی) برای کلیه پرسنل واحد فرانت آفیس هتل؛
- حفظ ظاهر آراسته و تمیز بودن لباس فرم، استفاده از خوشبو کننده مناسب در طول ساعات کاری خود؛
- داشتن لبخند در طول زمان کار، مخصوصاً در هنگام برخورد با مهمان؛
- با حوصله بودن و برخوردار بودن از دانش عمومی در هنگام پاسخگویی به سؤالات مهمان توسط پذیرشگر؛
- داشتن حفظ آرامش روحی و روانی و توانایی تصمیم گیری مناسب در تحلیل مشکلات و بهبود شرایط سخت کاری؛
- برخوردار بودن از وجدان کاری و علاقه مندی به کار در طول زمان کاری؛
- داشتن اطلاعات عمومی قوی در هنگام پاسخگویی به سؤالات متعدد مهمان و سایرین در هتل؛
- برخوردار بودن از قدرت تصمیمگیری در هنگام انجام دادن وظایف خود؛

برایمان بنویسید که شما چه خصوصیات و شرایطی را درباره پذیرشگر هتل لازم و ضروری می دانید؟
صادق ثقفی اصل
کارشناس ارشد برنامه ریزی جغرافیای روستایی/کالبدی فضایی
دانش آموخته دانشگاه دولتی خوارزمی البرز
فعال صنعت گردشگری و هتلداری
مدرس مدیریت هتلداری، مدیریت گردشگری