

از آنجایی که صنعت هتلداری بخشی از صنعت بزرگ گردشگری محسوب می گردد. لذا برای ماندگار شدن در این صنعت الزاماً داشتن سرمایه برای ایجاد کسب و کار در این صنعت کافی نیست. وجود سه فاکتور اساسی *دانش* ، *مهارت* و توانمندی* در نیروی انسانی از جمله مدیران ارشد هتل ها الزامیست.
در این مقاله ما سعی برآن داریم که مشاغل موجود در هتل که به حفظ و پویایی صنعت هتلداری کمک بسزایی می کند را خدمتتون معرفی نماییم.
” برای بهتر دیده شده مطالب ما را با دیگران به اشتراک بگذارید”
مدیریت منابع انسانی Human Resources Manager:
مدیریت منابع انسانی که ضمن آشنایی به اصول و ضوابط مدیریتی می بایست به امور استخدام، آموزش و جایگزینی پرسنل درهتل آشنا بوده تا بتواند در فروش اتاق و خدمات هتل که بتواند به حفظ و بقای هتل به سایر واحدهای موجود در هتل کمک شایان نماید تأثیر بسزایی داشته باشد.

دیگر وظایف مدیریت منابع انسانی می تواند:
- آشنایی با علم و فنون استخدام، آموزش و جایگزینی نیروی انسانی در هتل؛
- ارائه گزارشات فعالیت های کاری (استخدام، آموزش، جایگزین و غیره) هتل به واحد مدیریت هتل جهت کمک در اتخاذ تصمیمات مدیریت عامل در هتل؛
- انجام فرآیند استخدام، آموزش، تعیین وظایف برای سایر واحدهای موجود به درخواست مدیران هر قسمت در هتل؛
- برگزاری جلسات متعدد کاری با سایر مدیران واحدهای موجود در هتل؛
- بررسی جایگاه SWOT (نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید) سازمانی در هتل؛
- برگزاری آموزش ضمن خدمت برای بهبود کاری کارکنان حاضر با کمک مدیران هر قسمت در هتل؛
- همکاری مداوم با سایر واحدهای موجود (شامل: فرانت آفیس، خدمات میهمان، خانه داری، لباسشویی، غذا و نوشیدنی و غیره) جهت فروش اتاق ها و خدمات در هتل؛
خصوصایت اصلی یک مدیریت منابع انسانی هتل شامل:
- علاقه مندی به کار
- برخورداری از دانش آکادمیک مدیریت و تجربه کافی
- توانایی تقسیم وظایف بین کارکنان کارگزینی، آموزش و استخدام در هتل
- برخوردار بودن از قدرت مذاکره و مهارتهای ارتباطی
- آشنایی با انواع میهمانان و سلایق آنان
- توانایی ارتباط گرفتن با کارکنان خود و شیفت بندی آنان

برایمان بنویسید که شما چه خصوصیات و شرایطی را درباره مدیریت منابع انسانی لازم و ضروری می دانید؟
صادق ثقفی اصل
کارشناس ارشد برنامه ریزی جغرافیای روستایی/کالبدی فضایی
دانش آموخته دانشگاه دولتی خوارزمی البرز
فعال صنعت گردشگری و هتلداری
مدرس مدیریت هتلداری، مدیریت گردشگری