
از آنجایی که صنعت هتلداری بخشی از صنعت بزرگ گردشگری محسوب می گردد. لذا برای ماندگار شدن در این صنعت الزاماً داشتن سرمایه برای ایجاد کسب و کار در این صنعت کافی نیست. وجود سه فاکتور اساسی *دانش* ، *مهارت* و توانمندی* در نیروی انسانی از جمله مدیران ارشد هتل ها الزامیست.
در این مقاله ما سعی برآن داریم که مشاغل موجود در هتل که به حفظ و پویایی صنعت هتلداری کمک بسزایی می کند را خدمتتون معرفی نماییم.
” برای بهتر دیده شده مطالب ما را با دیگران به اشتراک بگذارید”
سرپرستان Supervisors:
یکی دیگر از پست های مهم و کلیدی در سازمان ها و ادارات مخصوصاً هتل ها که به مدیران ارشد واحدهای موجود در هتل ها کمک بسزایی می کند سرپرستان می باشد. سرپرستان در دسته ی مدیران پایینی قرار می گیرند. مدیران هر واحد از سازمان هتل برای پست کلیدی و حساس سرپرست قسمت خود از میان پرسنل خود با داشتتن معیار: سطح سواد، تجربه کافی و توان نظارتی بر پرسنل واحد انتخاب می کنند. سرپرست به طور کلی در نبود مدیر واحد مسئولیت نظارت و کنترل بر عملکرد پرسنل واحد مربوطه را دارد.
انواع سرپرستان در هتل شامل:
- سرپرست فضای عمومی Public-area-supervisor
- سرپرست طبقات Floors-supervisor
- سرپرست رزرواسیون Reservation-supervisor
- سرپرست صندوق Cashier-supervisor
- سرپرست رستوران Restaurant-supervisor
- سرپرست کافی شاپ Coffee-shop-supervisor
- سرپرست طبقه افراد بسیار مهم VIP V.I.P-floor-supervisor

دیگر وظایف سرپرستان می تواند:
- آشنایی با علم مدیریت در هتل؛
- ارائه گزارشات فعالیت های کاری روزانه خود (عملکرد پرسنل، موارد انجام شده و غیره) هتل به مدیریت واحد مربوطه جهت کمک در اتخاذ تصمیمات مدیر واحد مربوطه (فضای عمومی، طبقات و غیره) در هتل؛
- سفارش اقلام مورد نیاز با تأیید کتبی مدیر واحد مربوطه (فضای عمومی، طبقات و غیره) از انبار در هتل؛
- درخواست نیروی کار (در صورت کمبود نیرو) از مدیر واحد مربوطه (فضای عمومی، طبقات و غیره) در هتل؛
- آموزش پرسنل جدید با نظارت مدیر واحد مربوطه در هتل؛
- بازدید روزانه از واحد به منظور چک نمودن عملکرد پرسنل در هتل؛
- بررسی مشکلات، معضلات موجود برای پرسنل و میهمانان در واحد مربوطه (فضای عمومی، طبقات و غیره) در هتل؛
- همکاری مداوم با سایر واحدهای موجود (شامل: فرانت آفیس، خدمات میهمان، خانه داری، لباسشویی، غذا و نوشیدنی و غیره) جهت فروش اتاق ها و خدمات در هتل؛

خصوصایت اصلی سرپرستان واحدهای هتل شامل:
- علاقه مندی به کار
- برخورداری از دانش آکادمیک مدیریت و تجربه کافی
- توانایی تقسیم وظایف بین کارکنان کارگزینی، آموزش و استخدام در واحد مورد نظر (فضای عمومی، طبقات و غیره)
- برخوردار بودن از قدرت مذاکره و مهارتهای ارتباطی
- آشنایی با انواع میهمانان و نیازهای آنان در هتل
- توانایی ارتباط گرفتن با کارکنان خود و شیفت بندی آنان

برایمان بنویسید که شما چه خصوصیات و شرایطی را درباره سرپرستان واحدهای هتل لازم و ضروری می دانید؟
صادق ثقفی اصل
کارشناس ارشد برنامه ریزی جغرافیای روستایی/کالبدی فضایی
دانش آموخته دانشگاه دولتی خوارزمی البرز
فعال صنعت گردشگری و هتلداری
مدرس مدیریت هتلداری، مدیریت گردشگری